Monday 17 December 2012

Ini Diari AKU...

-->

Setiap insan punya ceritanya sendiri,
Tidak kira miskin atau kaya,
Masing-masing miliki cerita tentangnya,
Masing-masing merasa gembira, duka dan derita,
Mungkin ada manusia yang tidak faham tentangnya,
Tapi Allah tahu segala tentang hambaNya..

“Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”
                                                                  (Al-baqarah : 216)



Kita pergi makan mee sup, jom!” kataku pada rakan-rakanku.

           Angin meniup kencang , dengan panas terik mentari yang menyentuh kulitku, kala itu ku rasakan burungpun turut berteduh , bunga dan pohon terus berzikir memuji Allah, tetapi aku merasa biasa sahaja dengan nikmat Allah itu tanpa pernah dibibir dipanjatkan kesyukuran. Itulah manusia iaitu AKU, seringkali terlupa untuk bersyukur bila Allah mencurahkan nikmat, dan terlupa untuk berdoa bila diuji Allah.

           Aku dan kawan-kawan ku yang ketika itu baru mencecah usia 17 tahun. Orang tua-tua kata darah muda, tapi kami kata ‘DEMAM SPM!’. Meneruskan langkah ke destinasi yang selalu menjadi pilihan untuk kami berbual dan berehat untuk menunggu masa kelas tambahan bermula, iaitu warung makan.

           Dalam langkah yang cepat dan penuh dengan gelak-tawa , tiba-tiba kurasakan ada sesuatu yang menyapa hatiku, sesuatu yang lembut dan tenang, sesuatu yang tidak pernahku rasakan sebelum ini. Hatiku disentuh hidayah Allah...

Aku nak pakai tudung labuhlah” sebutan spontan getaran nada yang mendatar.

Huh! Kau biar betul.” Rakan-rakan sedikit terjerit dan memandang ke arahku.

Apasal tiba-tiba pula? ” tanya seorang kawanku yang bernama Solehah.

Jawabku selamba “ Entah ” tiada senyuman di wajahku. 


Waktu itu aku turut hairan dengan kata-kata yang aku lontarkan tadi. Namun yakin kata-kataku itu bukan satu mainan. Suasana berubah, daripada keriuhan suara kami tiba-tiba bertukar suram. Diam. Tanpa suara. Tanpa banyak bertanya, aku dan rakan-rakanku teruskan langkah menuju ke warung tersebut, menempah mee sup ataupun mee kuah (sebutan kelantan) sebagai pilihan hati. Aku pula, seperti biasa menempah mee sup plus nasi kosong.



Hari terus berlalu dan inilah mulanya kehidupanku.


­­­­­­­­­­­­­­­­­­­*****************************************************************************

                                     

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...