Tuesday 26 February 2013

Cuba untuk memberi agar Allah redha.






Salam cinta buat diri dan jiwa yang kadang-kala tewas dengan nafsu yang cintakan dunia. Astaghfirullah..
Masa aku menulis ini, bertarikh 26/2/2013. Masa ini, kehidupan aku  jelas berbeza dengan angan-angan aku sewaktu kecil. Namun lebih baik daripada angan –angan yang tidak didasari ilmu itu dulu. Dulu diriku jahil, jahat disinari akhlak yang sangat buruk. Senantiasa malu bila mengingati masa laluku, penuh dengan penipuan buat jasad yang masih tidak tahu matlamat hidup. Bersyukur pada Allah kerana menjentik jiwa ini untuk bertaubat, saat itu air mataku sentiasa mengalir deras memikirkan tentang dosa yang tidak tertanggung tubuh. Allah.. Allah..

Setiap detik memikirkan dosa yang terlalu banyak, malu melihat jasad yang kotor dengan dosa. Saat itu merasa diri jahil sejahil jahilnya. Malu untuk pandang ke belakang, malu untuk memandang masa lalu. Namun baruku fahami mengapa Allah meletakkan aku dengan masa lalu yang sebegitu rupa, agar aku lebih bersyukur dan memahami saudara seislam yang seperti aku suatu masa dulu. Membuatkan aku tidak mudah menghukum manusia. Alhamdulillah Ya Allah.

Kini aku mengerti matlamat hidupku, namun mengapa hatiku rasa kosong. Mungkin kerana riak dijiwa, sedangkan aku tidak punya apa-apa. Aku tidak tahu dimana air mataku dulu, yang sentiasa mengalir saat maghrib menjenguk dunia. Aku tidak tahu dimana maluku pada Allah yang menebal pada tubuhku masa lalu. Aku buntu dimana taubatku yang dulu sering ku sujud kehambaan. Ya Allah, benarlah Engkau yang membolak balikkan hati hambaMu. Pegang hatiku Ya Allah, agar sentiasa merendahkan hati buat akhirat yang lebih bersinar.

Allah menemukan aku dengan sahabat syurga yang begitu indah akhlaknya, membuat aku lebih dekat dengan perjuangan islam. Cuba memahami apa itu taat pada Qiyadi, cuba memahami gerak diri sebagai Jundi. Namun Allah memberi kesempatan yang sangat singkat untuk aku di peringkat jundi. Allah menyerahkan bahuku dengan amanah yang sangat berat, sehingga kakiku sebelahnya di lubuk neraka. Nauzubillah..
Amanah yang ana kira sangat berat, hingga tidak tertanggung bahu. Cuba untuk jasadku tempuhi, namun masih merasa sesak. Aku mencari pertolonganMu ya Allah, hanya Engkau yang tahu gerak jiwaku tika itu. Tidak mampu bernafas lega, nafas tersekat-sekat, kadangkala rasa semput. Namun kugagahi. Setiap hari air mataku mengalir, kerana takut pada azab mendatang. Diriku merasa berat setiap kali melangkah. Namun benarkah aku telah laksanakan segalanya dengan bersungguh-sungguh? Aku takut ya Allah, andai aku tidak berjaya. Ampunkan Daku ya Allah. hambaMu yang cuba untuk belajar untuk bertatih mencari cahaya redhaMu.

Kini kuteruskan langkah, Engkau tarik taklifan tersebut, hanya sampai disitu. Sekali lagi tubuhku menggeletar, seperti mendengar bisikan persoalan dimindaku. ‘ benarkah engkau telah membuat yang terbaik? Benarkah sudah cukup? Benarkah engkau memikul taklifan tersebut dengan baik? Kerana semuanya akan dipersoalkan di masyar!’ air mataku lantas mengalir, aku rasa takut. Hanya Allah yang tahu gerak jiwaku.
Membawa diri ke negeri kelahiranku, bertatih untuk mengenali diri. Diri yang dirasakan berseorangan. Jelasnya aku salah! Rupanya ada Allah di sampingku. Ku teruskan langkah membawa risalah dakwah, namun kadangkala merasa lemah. Kugagahi jua tubuh kecil dan lemah ini. Mengorak langkah perjuangan, bersama yakinnya Allah bersamaku, menjadikan kenderaan panjang itu sebagai kenderaan jihadku. Menaikinya kemana-mana, berseorangan , cuba untuk mengerti dan merasai kehidupan sebenar di tengah masyarakat yang jauh dengan Allah.

Cuba untuk mencari hikmah kehidupan disetiap langkah. Alhamdulillah Allah permudahkan segalanya.
Namun, ditengah perjuanganku, satu berita mengejutkan hatiku. Berita buat perancangan mendatangku, aku terkedu. Arimataku sekali lagi mengalir deras, memujuk hati yang keliru. Adakah aku belum bersedia? Cuba untuk mencari jawapan dengan petunjuk Allah di istikharahku. Dan akhirnya tenang hatiku untuk menjemput berita tersebut masuk ke dalam hidupku.

Disebutkan gerangan yang menjemput berita itu, sekali lagi aku terkedu. Layakkah aku ya Allah? Sedang aku tidak sehebat yang disangka, tidak pernah melakukan sesuatu buat islam. Berbeza dengannya. Memohon agar Allah menjawab keliru hatiku, akhirnya Allah memudahkan. Ku teruskan hajat berita itu. Kerana Dakwah dan perjuangan islam aku meneruskan. Kerana kesedaranku tentang kepentingan untuk melahirkan masyarakat yang biah solehah.

Sungguh meminta agar Allah menggenggam erat hatiku agar tidak jatuh pada zina hati yang berpanjangan. Aamiin. Juga mengharap agar Allah memudahkan segalanya urusan berita ini. Aamiin.

Aku teruskan hidupku, dengan nafas syukur atas segala ketentuanMu. Meneruskan hidup dengan semangat untuk mengenali hikmah kehidupan. Cuba untuk memberi agar Allah redha.

Sungguh Redha Allah itu mahuku...
From : haurasolehah.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...