Tuesday 26 February 2013

Dia dan kematian




Dimatanya ada sunyi,
Merasa takut akan masa depan,
Mungkin didepannya adalah kematian,
Ataupun kehidupan..

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati” (QS. ali-Imran 3:185)

Salam cinta pada sahabat-sahabat yang meneruskan langkah kaki penuh keyakinan, tersenyum manis pada dunia pentas lakonan, ada yang menjadikannya sebagai matlamat diri, namun ada yang menjadikannya ladang buat mengutip semua amalnya untuk akhirat. Mungkin begitu juga dengan kita, bukan?

Aku bersyukur kerana diberi peluang pada Allah, kerana membuka ruang minda dengan matlamat yang jelas tentang hidup, iaitu mengejar redha Allah. Namun setelah mindaku mengetahui matlamat hidupku, mengapa masih senantiasa mengharapkan ni’mat dunia mewarnai nafsuku.

Astaghfirullah ‘al-azim Ya Allah, ampunilah diri hambamu ini karena sering lupa untuk bertaubat.

Mengharapkan dengan penulisan ini mampu membuka jiwa-jiwa kotor kita untuk hijrah ke arah yang lebih baik.

BERMULA CERITA ...

Seperti biasa, ana bersama sahabat serumah berjuang untuk menaiki bas ke destinasi yang sudah menjadi kebiasaan kami setiap hari isnin hingga jumaat, iaitu ke UMS. Ana bukanlah bersekolah disini, namun berpraktikal di Unit Kajian Bencana Alam , Sekolah Sains dan Teknologi , UMS.
Betullah apa yang Allah lakarkan dalam surah al-Baqarah ayat 216, berbunyi,

Diwajibkan kamu berperang, sedangkan ia yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.

Sebelum memulakan praktikal, iaitu sewaktu berada di kampus, masuk tahun yang kedua, ana bercadang untuk ‘apply’ lesen memandu kereta, dan ana berjaya memperolehinya pada tahun yang ketiga. (lambat sikit. Hikhik , biasalah tu.) ana merancang untuk mempunyai lesen sebelum bermulanya berpraktikal, adalah untuk membawa kereta sepanjang berpraktikal. Masih teringat lagi kata-kata mama, iaitu insan yang benar-benar banyak mengajar ana untuk berdikari, sejak kecil hingga kini.

Kalau mau bawa kereta pegi praktikal, sa belilah sendiri. Boleh?

Masa itu ana tidak mengeluh, ana hanya tersenyum, dan bergurau dengan mama. Mengatakan kalau ada kancil buruk pun dah ok dah. Tetapi ana tahu di sudut hati mama , dia merasa sedih kerana tidak mampu untuk merealisasikan permintaan anaknya, malah jauh disudut hatinya, mama mahu anaknya berdikari dan cuba untuk mengenali dunia, bermula dengan kesusahan. Terima kasih mama.

Insan yang benar-benar tahu apa yang terbaik buat diri anaknya.

Ternyata kini ana benar-benar bersyukur dengan keadaan ana sekarang, menaiki bus ke destinasi yang di ingini. Kenderaan besar yang menempatkan bermacam-macam jenis manusia. Termasuk diri ana.

Berbalik kepada ayat Allah di dalam Kalam Furqan, sesuatu yang kita ingini tapi Allah tak bagi, mungkin kurang baik buat diri kita, Allah maha mengetahui. Kalaulah ana menaiki kereta, mungkin ana tidak akan berjumpa dengan masyarakat, tidak dapat melihat dan merasa sendiri keadaan masyarakat. Ana mula berbisik dengan diri ana, Allah tahu ini yang terbaik untuk diri ana, mengajar ana untuk berdikari. Mungkin selama ini ana manja sangat  kot. J
...............................................................................................................................

Sesampai sahaja ana ke UMS melalui pagar belakang, terus sahaja melalui jalan yang ana dan sahabat biasa lalui, iaitu melalui bangunan SST berdekatan dengan kolam. Tiba-tiba kami dikejutkan dengan seekor burung kecil terbang, cuba untuk melarikan diri dari kami. Namun burung tersebut jatuh ke tanah. Ana bergegas mendekati burung yang kelihatannya seperti cedera, cuba untuk mengambil tubuh kecilnya, lembut. Pada mulanya dia seperti takut dan ingin melepaskan diri, namun akhirnya dia redha tubuhnya diusap lembut

Menyedihkan bilamana ana mendapati ada dua ekor semut mengigit matanya, ana cuba untuk menyelamatkan dirinya yang nyata terseksa.

Terus sahaja membawanya ke ruang pejabat, mengambil kotak dan sahabat memberikannya air. Ana cuba memberinya roti. Namun, dia tidak menyentuh makanan yang diberi.

Dia takut kot’ fikir ana cuba untuk memujuk hati.

Walaupun baru sahaja ketemu, ada perasaan kasih  pada burung tersebut, turut memberinya gelaran , iaitu Cica. Terdetik di hati untuk membelanya.

“ Ekin, nak belalah dia, nanti dia dah sembuh sikit barulah nak lepaskan dia.” Kataku

A’ah ok gak tu ” jawab sahabat ana.

Namun ketentuan Allah itulah yang terbaik. Ketika ingin bersiap untuk bertemu dengan Allah di waktu DhuhaNya, sebelum keluar dari pejabat, burung tersebut sepertinya ingin keluar dari kotak tersebut. Dia meronta-ronta.

Ana terus sahaja membawanya keluar dari ruang pejabat, meluru ke bangunan Makmal, berjumpa dengan Makcik Cleaner yang agak rapat dengan ana.

Hati ana terasa sebak, bila melihat keadaan burung tersebut, dimatanya menggambarkan ketakutan. Cuba untuk meletakkanya di telapak tangan kasar ana, mengusap lembut paruh kecilnya. Cuba untuk menenangkan dirinya. Dia sepertinya merenung mata ana, ingin meluahkan rasa takut pada nasibnya. Bilamana ana mengusapnya, dia mula tenang. Namun hanya seketika, dia mula menggeletar kesakitan, ana terus mengusapnya, ana cemas. Cuba untuk memberi minum, namun tidak ditelannya. Badannya mula merasa sejuk, dia bertarung dengan kesakitan. Dia merenungku, ingin meluahkan kesakitan yang dia rasai. Ana masih mengusapnya, diam merenung burung tersebut, tidak mampu berbuat apa-apa untuk meringankan rasa sakitnya. Kaku berdiri. Hati rasa sedih.

Akhirnya dia pergi selamanya, waktu itu ana rasa terlalu sakit. Dia merenung ana sewaktu matinya, dengan mata yang berair. Menggambarkan kesakitan dan ketakutan ketika kematian menjemputnya.
Ana mengorek lubang menggunakan marmar yang pecah, di tengah kebun bunga berdekatan makmal SST. Menanam jasad burung kecil yang ana beri gelaran Cica, di bawah pohon bunga. Sampai di situ kisah ana dan dia.

Ana mula terfikir, berfikir dan cuba untuk menafsirkan. Tentang kematian yang menjemput tanpa diundang. Kematian yang menunggu masanya di hadapan kita. Ketika kita berseronok dengan dunia , kematian menjenguk pintu jasad kita. Membawa pergi roh kita ke alam lainnya. Bilamana kita katakan AKU TAK SEDIA LAGI! Malaikat maut tetap setia dan punctual dalam menjalankan tugasnya. Taat dengan perintah Allah. Apapun rintihan kita waktu itu, dia tidak akan mendengar dan mempertimbangkan urusan itu.

Benarlah! Manusia tidak mampu mengubah ketentuan Allah, bilamana Allah kata dia akan mati pada saat itu, maka saat itulah dia akan mati. Sebanyak mana ana suapkan air ke paruh burung tersebut, harapan agar dia akan sihat, dia tetap mati. Kerana itulah saat kematiannya yang tertulis di Lauh Mahfuz.

Bersyukur kepada Allah, kerana menemukan ana dengannya. Mengingatkan ana tentang mati itu menyakitkan. Dari matanya yang mengalirkan airmata, menggambarkan kesakitan yang tidak terperi rasanya. Ketika dia cuba meronta untuk keluar daripada kotak tersebut, menampakkan dia takut untuk berserongan saat kematiannya. Kerana bilamana ana mengeluarkannya dan meletakkannya di telapak tangan ana, dia sedikit tenang. Bersyukur jua kerana Allah takdirkan ana menaiki bus, dapatlah ana mengaut segala hikmah yang mematangkan jiwa.

Dia telah merasa sakit tersebut, dan tentunya burung tersebut rumahnya kelak membahagiakan, iaitu Syurga. InsyaAllah.

Namun bila ana fikirkan, bagaimana pula dengan ana? Merasa sakit yang lebih lagi berbanding dengannya? Dan di mana destinasi seterusnya? Sememangnya bukan seperti menaiki bas, kita yang akan menentukan dimana destinasi yang ingin kita kunjungi.

Beringatlah diri dan sahabat, bahawa kematian itu bukan benda main-main seperti mana hidup juga bukannya perkara yang main-main. Pastinya untuk menentukan destinasi yang lebih kekal.

Ingatkan aku tentang Mati, bukan tentang keindahan Hidup yang membuatkan aku lupa tentang Destinasiku selepas kematian.

cakap biar hidupkan hati <3


2 comments:

  1. asif ayat cm tunggang langgang.. :)

    ReplyDelete
  2. surah Al-Araf ayat 34 ada bgtw yg setiap mnsia punya umur(ajal),,dan bila mna ajal sda smpi maka seseorg x boleh minta d percepat kan ataw d pertangguhkan ...
    lebih krg mcm tu la ..ana pun x ingt sgt sdah..
    klw nak rujuk tgok la ayat tu ...
    :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...