Monday 15 July 2013

JOM KASI BASAHKAN TIKAR SEJADAH!


Mata tertutup rapat,
Airmata mengalir,
Ku cium Quran di genggamanku,
Baru saja ku baca ayat cintaMu,
Badan menggeletar,
Tersembam tanpa daya,
Jiwa berdosa ini,
Malu menghadapMu Ya Allah,
Seringkali kubaca azab buat yang ingkar,
Tapi ku pandang remeh,
Kini aku bertatih,
Mengharap cintaku padaMu semakin bertambah,
Menghakis dosa-dosa semalam..

Assalamualaikum sahabat-sahabat tersayang. Waa dah masuk Ramdahan, Alhamdulillah Allah menemukan aku dengan ramadhan kali ini. Mungkin ramadhan terakhirku, mungkin jugak bukan. Tapi kita hambaNya manalah tahu umur kita ni takat mana kan.. Takkan degupan mulai lesu, kaki mulai kaku, badan menggeletar baru nak taubat kan. Allah jadikan kematian sebagai rahsia, tidak ada sesiapa pun hambaNya yang dapat tahu bila saat kematiannya, so Allah mahu kita mengambil masa yang ada sebagai masa untuk bertaubat. Sentiasa bersedia untuk menghadapNya. Ramadhan kali ini, ana xmau tersia-sia macam ramadhan lepas. Ya Allah diterimakah Ramadhanku yang lepas..

Sebenarnya lama tidak menconteng-conteng blog ana yang kian berhabuk ni, jap mau bersihkan habuk2 tu kejap.. sambil tu ana bagi antum baca ayat Quran ni sebagai iklan yaa..

Katakanlah! Wahai hamba-hamba Ku yang melampaui batas terhadap dirinya sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnyanya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan Kembalilah kamu kepada Tuhanmu dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi)”.
       (az-Zumar: 53-54)
Huh, Akhirnya bersih jugak blog ana ni.. sorilah kalau iklan lama sikit, menyapu tadi.. habuk penuh la kat blog ana ni.. haish.. nanti nak upah orang gaji lah tolong bersihkan blog ana ni. Eh dah habis baca ka ayat tadi ?

Peringatan dan amaran penting daripada Allah buat hambaNya, Allah adalah majikan yang sangat baik dan sangat Maha Pengampun. Dia sentiasa memberi peluang xkisahlah keribu2 kali kita ulang dan mohon ampun, hinggalah mati datang depan pintu rumah mahu menjemput roh. (bukan mati, tapi malaikat maut.) Allahu Robbi, Allah kata memohonlah keampunan , teruskan memohon ampun dan bertaubat, selagi ada waktu. Sebelum tibanya masa masa kebangkitan semula, ketika itu semua roh sudah mati dan dihidupkan kembali, masa untuk Allah ‘memeriksa’ samada kita lulus ‘kertas peperiksaan ’ untuk masuk syurga or gagal dan terhumban ke neraka. Saat itu Allah ingatkan, banyak kali dalam al-Quran, yang kita sudah tidak mampu kembali ke dunia dan tidak mampu lagi memohon taubat..

Contohnya macam ni lah kan..
“ Alamak aku dismiss la... macamana ni.. matilah aku” kata AKU
“ Engkau tak mati lagilah.. hadoih.. ” jawab kawannya..
“ haish ko ni, aku serius ni...” berkerut 30 jalur..
“ Aku pun seriuslah, ko kan ada kat depan aku lagi, xmati lagi.. cumanya result ko tu yang ‘mati’ “
“ Aku nak jumpa lecturer la, nak merayu untuk masuk balik.. ”
“memang xdapat lah kan.. nama ko dah dikeluarkan dalam sistem. Mana dapat dah, tulah dulu aku kata blaja leklok, ko asyik syok je dengan gulifrend ko tu.. tu laaaa ” mata tersembol keluar...
“ TIDAAAKKKKKKKKKkkkkkkkkkkkkkk....!!!!” jerit aku....
“ HAHAHAHAAHA... tulaaaaaa.. ” senyum menakotkan..
( pesanan : jangan jadi kawan yang macam sorg ni, xbagi semangat langsung. Kalau aku lah, dah sepak hingga ke benua sebelah..)

Huh , dapat bayangkan tak?? Macam tulah kat akhirat nanti.. Manusia menyesali setelah mendiami neraka. Ana bagi lagi satu ayat buat refreshing minda2 yang sudah busuk..

“Maka mengapa mereka tidak mahu bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepadaNya? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.     
                                                                                                (Al-Maidah, 74)
Nampak kan ?? manusia sombong. Ramai di antara kita, bergerak laju-laju atas bumi, lenggang lenggok , angkuh sekali, tidak mengharap dan tidak meminta kepada Allah untuk memudahkan urusan. Yakin kita mampu tanpa ada Allah disisi.. astaghfirullah.. mintak dijauhkan, kalau rasa-rasa macam sudah ada, amik pisau kikis segera. Nampak longkang sebelah idung, buang sifat tu dengan segera. Manusia sombong, buang jauh Quran dari hidup tapi hakikatnya jahil melekat pada wajah dan tubuh. Merobek-robek islam dari diri. Hanya yang penting adalah dunia, al maklumlah hidup hanya sekali, muda hanya sekali.

Yang sebenar hakikatnya hidup adalah dua kali, muda juga dua kali. Hidup selepas dibangkitkan adalah yang kekal abadi.

Oleh itu pada post hari ini, kita singkap kembali berapa sombongnya diri kita, korek dalam2 hingga sampai ke kerak bumi, cari kesalahan diri, listkan di dada masing-masing. Koreksi dalam-dalam hingga botak jiwa kita. Dan YA! Inilah waktunya kita berdansa gembira (di bilik masing-masing) kerana Allah bagi peluang buat kita untuk bertaubat di bulan suci ini.. masa untuk melekat dengan sejadah dan telukung serta Quran.

Siapa mahu masuk syurga??? Angkat tangan, angkat tangan.. yang tak mandi lagi, angkat tangan jauh2 ya, blog ana ni baru dibasuh, takut melekat bau nya.. maaf..

Semua mau terbang ke syurga, kalau lah ada tiket untuk ke syurga, biar berjuta2 pun semua orang sanggup pg.. tapi syurga lebih mahal daripada juta dan trilion. Syurga hanya buat orang-orang yang dekat dirinya dengan Allah. Anda kah orangnya?? Ataupun anda orangnya?? Maaf ana pun tak tahu. M

So! Konklusinya, ambil peluang keemasan ini RAMADHAN kareem untuk gandakan taubat, biar sampai licin dan bersinar kembali hati yang telah lama menghitam kerana jerebu haritu..

Biarlah air mata kita sebulan ini hanya untuk taubat di tikar sejadah, bukan air mata yang sia2 untuk cinta bodoh buat yang bukan mahram.

Jom sama2 kasik banjir tikar sejadah dengan air mata.. J

Ramadhan Kareem (jawab Allahu Akram)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...